Virs Daugavpils notiek liela Otrā pasaules kara gaisa kauja
1941. gada 30. jūnijs
Sarkanā armija ar ievērojamu pie Ļeņingradas izvietoto Baltijas jūras flotiles gaisa spēku bumbvedēju skaitu (ap 100) viļnveidīgi ar 10 min intervālu bez iznīcinātāju atbalsta cerēja iznīcināt tiltus (pontona pārceltuves) pāri Daugavai, kurus vācu armijai izdevās sagrābt pēkšņā triecienā 26. jūnijā. Mērķis - apturēt vācu armijas virzīšanos Ļeņingradas virzienā.
Sarkanās armijas aviācija lidoja no liela attāluma. Aculiecinieki stāsta par piecām stundām, kas pavadītas gaisā, jo Ļeņingradas aerodromi atradās 420-450 km attālumā.
Kaujas epizodes:
Literatūra plaši aprakstīta Pjotra Igaševa ekipāžas gaisa kauja.
Viens bumvedējs nokrita pie Lazdāniem.
1974. gadā tika atrastas vairāku lidotāju mirstīgās atliekas.
Padomju literatūra ir informācija par vācu pontona tilta saspridzināšanu.
No vācu puses bija eskadriļas Jagdgeschwader JG 54 (komandieris Johaness Trautlofts). Lidotāja Harija Gēma / Ghem stāsts vācu laikrakstam Volkische Beobachter 1941. gada 3. jūlijā ~ stundas laikā boļševiku aviācija uzbruka 8 reizes ar vismodernākajiem lidaparātiem.
Eskadriļā JG 54 1941. gada 22. jūnijā bija 120 Messeršmiti.
Kaujā tika notriektas (pēc vācu informācijas) 64 lidmašīnas un lidlaukā pilnā bruņojumā palikušas 30 lidmašīnas. Padomju puse ziņoja par 34 zaudētām lidmašīnām un vēl 18 bojātām lidmašīnām, kurām izdevies sasniegt savus aerodromus.
Padomju aviācijas lielo zaudējumu cēloņi: Nebija iznīcinātāju aizsega, jo iznīcinātāji nevarēja veikt tik lielu attālumu. Neattaisnoja viļņveidīgā uzlidojuma taktika. Ta vieta efektīvāku būtu koncentrēts masveida uzbrukums.
Pētnieki šo dienu uzskata par traģēdiju Baltijas aviācijas vēsturē.
...
Papildus informācija (Kopil, 2014): 30. jūnijā bombardēt Daugavpils pārceltuves no Kaļininas apgabala Maskavas tuvumā izlidoja Sarkanās armija 46. pikējošo bumvedēju aviācijas divīzijas (komandieris полковник Писарский Борис Романович) 208. aviācijas pulka (208-й ближнебомбардировочный авиационный полк, komandieris majors L. Kolomeicevs) visas sešas eksadriļas, kopā 51 lidmašīna. Mērķi sasniedza 9 pikējošie bumbvedēji SB 2, no tiem 4 tika notriekti, 1 avarēja nolaižoties. Esot nomestas 80 bumbas. Neveiksmes cēloņi - liels attālums līdz mērķim, lidmašīnas pa ceļam Velikije Lukos tika uzpildītas, smagi uzlādētas lidmašīnas, slikti meteoapstākļi, pilotu meistarības trūkums, pretnieka uguns liela intensitāte. Informācija par iznīcinātajām pretnieka 5 lidmašīnām nav pieradīta.
Atsauces
- Хохлов Петр Ильич. “Над тремя морями.” http://militera.lib.ru/memo/russian/hohlov_pi/03.html (29.06.2017).
- “1941. gada 1. jūliju atceroties.” Daugavas Vēstnesis. 1944.07.01.
- Олег Романов. “Петр Игашов с самолета не прыгал.” http://kasimov.club/Pervo/Igahov/igashov_s_samoleta_ne_prygal.pdf (06.07.2021).
- Копыл, С. П. “Сорок шестая авиационная дивизия Западного фронта в оборонительных боях на Витебщине в июле 1941 г.” https://rep.vsu.by/handle/123456789/4985 (09.12.2023).